oxoweb487949

A/B-analyse een middel om de conversie te verhogen?

dinsdag, 23 december, 2014
De A/B-analyse: het tonen van verschillende versies van uw website, aan verschillende bezoekers. Een goed middel om de conversie te verbeteren? Ja! Oxoweb noemt 10 manieren om uw test te laten slagen, zodat een betere conversie niet uit zal blijven. 


 

1. Goede voorbereiding is het halve werk

Het lijkt een cliché, maar het is erg belangrijk als het gaat om het testen van uw website. Een goede voorbereiding houdt een uitgebreide analyse van de pagina’s in uw conversiepad in. Uw conversiepad is het pad dat een bezoeker doorloopt, richting uw gewenste doel. Dit kan een contactpagina zijn, maar ook het doen van een aankoop. Het conversiepad is de verzameling van de belangrijkste pagina’s op uw website!
 

2. Stel duidelijke doelstellingen op

Om aan het einde van een test te kunnen concluderen of deze succesvol is geweest, moeten duidelijke doelstellingen worden opgesteld. Het is belangrijk deze vast te leggen en hier goed over na te denken. Denk hierbij aan wat u wil bereiken met de test, bijvoorbeeld het realiseren van een lager bounce-percentage of het verhogen van de gemiddelde tijd op een pagina. Stel duidelijk op waar de test daadwerkelijk op wordt beoordeeld. 
 

3. Verzeker continuïteit

Wanneer er eenmaal wordt begonnen met testen, is het belangrijk om dit continu te blijven doen. Komt het einde van een test nader, tref dan meteen de voorbereidingen voor een nieuwe! Zorg er echter wel voor, dat de verschillende tests niet overlappen of elkaars resultaten beïnvloeden. Het verzekeren van continuïteit zorgt ervoor dat iedere bezoeker onderdeel kan zijn van een test en er dus sneller iets significants kan worden geconcludeerd. 
 

4. Bepaal van tevoren de looptijd

Het bepalen van de looptijd, hangt nauw samen met het opstellen van duidelijke doelstellingen. Het is belangrijk van tevoren vast te stellen hoe lang de test moet gaan lopen, gebaseerd op een bepaald tijdstip of een gehaald aantal conversies. Tussentijdse resultaten inzien kan altijd, maar wees ervan bewust dat het tussentijds afbreken van een test veel negatieve gevolgen kan hebben! De resultaten kunnen hierdoor een vertekend beeld geven. 
 

5. Houd het bij één variabele per test: focus

Bij het testen van twee variabelen, kan nooit worden achterhaald welke variabele van de twee een positieve of negatieve uitkomst heeft veroorzaakt.  Het testen van een combinatie werkt daarom ook niet. Het is beter veranderingen aan te brengen aan verschillende elementen in aparte variaties. Zo kan er nooit onduidelijkheid ontstaan over waar het resultaat vandaan komt!
 

6. Test ook de content van de pagina

Bij het testen van een webpagina, is de verleiding groot eerst kleine veranderingen te testen, zoals kleuren en call-to-actionbuttons. Dit is ook belangrijk, zie hiervoor ons andere artikel, maar minstens zo belangrijk is de tekst op uw pagina! Het is zaak verschillende lengtes en mate van detail van de teksten te testen, zodat de meest optimale tekst uiteindelijk definitief kan worden geplaatst. 
 

7. Durf ook de prijs aan te passen

Om er achter te komen of u een goed prijsniveau aanbiedt, is het mogelijk ook de prijs van uw product of dienst aan te passen. U loopt wat extra risico, maar het resultaat, het ideale prijsniveau, is van onschatbare waarde! Er kan worden getest met bijvoorbeeld gratis verzending of andere kortingen. Let er wel op dat dit niet nadelig is voor andere bezoekers, zodat het uiteindelijk negatieve publiciteit oplevert. Wees daarom altijd transparant naar uw bezoekers en geef aan dat de desbetreffende bezoeker (met de korting) bijvoorbeeld geselecteerd is. 
 

8. Analyseer de resultaten uitvoerig

Eerder is vermeld dat zodra de ene test ten einde loopt, de volgende test al klaar moet staan. Dit betekent niet dat de voorgaande test meteen weg wordt gestopt! Het is zeer belangrijk om de resultaten hiervan goed te analyseren, om ervoor te zorgen dat u zo veel mogelijk informatie uit de test haalt. Ook negatieve resultaten zijn belangrijk mee te nemen, dit is een goede les voor de toekomst! 
 

9. Blijf realistisch: een website is niet alleen een conversiemachine

De A/B-analyse is een erg handig middel om uw website te optimaliseren. Houd echter altijd in het achterhoofd dat er meerdere manieren zijn om uw website te verbeteren, die net zo goed kunnen werken! De conversie van uw website is niet alles, ook branding is erg belangrijk. Alle tests die u bedenkt, dienen wel te passen bij uw manieren van marketing en branding. Houd dus altijd rekening met de uitstraling van de website. 
 

10. Uw statistieken zijn nooit 100% betrouwbaar

Hoe overduidelijk sommige resultaten van uw tests ook kunnen zijn: statistische gegevens geven nooit absolute zekerheid. A/B-testing is en blijft een statistische aangelegenheid, waar veel conclusies uit kunnen worden getrokken, maar geen zekerheden. U kunt bijvoorbeeld concluderen dat de nieuwe, geteste pagina,  met 95% zekerheid een lager bounce-percentage oplevert. Dit percentage is nooit 100%! 
 
 
Bent u benieuwd naar hoe úw website kan worden geoptimaliseerd zodat deze een hogere conversie krijgt? Neem dan vandaag nog vrijblijvend contact op met Oxoweb!